onsdag 22. juni 2011

Det ble andre boller ja.




I dag har vi vært på avslutning hos gutten i huset. Han begynner på ungdomskolen til høsten, og det synes jeg er så rart. Tiden går så fort, og tenk
snart har vi konfirmant her i huset. ( Ja, jeg vet jo at det er en liten stund til ennå da. Ikke før i 2013, men plutselig er vi der. )

Den nye komfyren min skal ha hevefunksjon til gjærdeig, og en termostat som fungerer.
Dette må jo selvfølgelig testes, så her i huset ble det bakt en porsjon hveteboller. Det ble helt andre boller enn de jeg prøvde meg på sist ja, for denne gangen var de verken sort utenpå, eller rå inni. Jeg tror jeg begynner å bli glad i den nye komfyren min jeg. <3

Her er iallefall min favorittoppskrift på  Hveteboller.

500 Gram Hvetemel
130 gram sukker
1 ts kardemomme
4 dl Melk
1 egg
1.5 ts bakepulver
100 gram smør
50 gram fersk gjær

1 egg til pensling

250. grader midt i ovnen. i Ca 10 min.


 Ha alt det tørre i bakebollen, samt egget i bakebollen. sett på eltekroken. 



Smelt smøret, 


 og tilsett melken. 
Når dette blir fingervarm, tilsettes gjæren her.
 Når gjøres er oppløst, has melkeblandingen i bakebollen. 


Jeg lar maskinen jobbe en god stund med dette. Kanskje en 3-4 minutter. 
Til man får en glatt og smidig deig.
  ( Noen ganger kan man oppleve at man trenger mere hvetemel i. At deigen er for klissete. En god regel for dette i mitt tilfelle er at når deigen slipper kantene i bollen, er det nok mel. )
Nå skal den heve til dobbel størrelse. dette tar ca 45 minutter. 
Ta deigen ut av bollen og trill til en lang pølse. Del opp i jevnstore biter. Jeg fikk 12 stk av denne oppskriften. 




Min mormor ga meg et tips en gang for og få glatte runde boller.
 Først legger man klumpen litt flatt nede på bordet, 
og legger håndflaten ganske hardt nedpå mens man gjør disse sirkelbevegelsene. 
Samtidig letter man på det trykket gradvis, og bollen former seg. 

 da får man en glatt og rund bolle hver gang. 


Pensle bollene med ett sammenvispet egg, og la de etterheve ei halvtime. 
Før man steker de. 




Og så til slutt kan nyte både lukt og smak av nystekte boller. 


Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. Heia May Helen !!
    Disse såg da flotte ut, må vel prtøv en dag æ å :-)) Fra tanta di hihi!

    SvarSlett
  2. Hri Tante. :) De er veldig gode. Disse må du prøve ja. :)

    Klem May-Helen

    SvarSlett