onsdag 29. juni 2011

Tiramisu Cupcake



Jeg har sittet og lest en del blogger de siste dagene. det er så utrolig mange flotte bloggere rundt om i vårt land.



Jeg har det siste året reist litt rundt og hatt kurs for Cacas ( Du kan lese mere om de på www.cacas.no)
På de turene har jeg møtt mange flotte kursdeltagere, og her en kveld kom jeg over bloggen til Desiree  som var på kurs da jeg besøkte Hammerfest. Hun hadde lagt ut litt bilder fra kurset, og det er koselig å se at man har hatt det fint på kurs. Da jeg var i Fauske i vinter, blogget Gry også om sin kurshelg. Skikkelig koselig å se.

Jeg har lovet at det skal bli litt cupcakes på bloggen framover, og de jeg deler med dere i dag er bare helt utrolig nydelig.  Tiramisu er egentlig en Italiensk kake, men her får du de i cupkakeversjon. De er absolutt ikke noe dårligere alternativ enn orginalen. :)

Dette trenger du:

1 dl melk
50 gram smør
Frøene fra en vaniljestang
200 gram sukker
3 hele egg
3 eggeplommer
200 Gram hvetemel
1 ts bakepulver

170 grader midt i ovnen i ca 15 min.

Kaffe til dynking:

0,5 del sterk kaffe
5 ts sukker
1 ss marsala, eller mørk rom.

Topping:

1 liten boks fløte
250 gram Mascarpone
1 dl melis


Ha melk i en kasserolle

 Del vaniljestanga og skrap ut frøene. 



Tilsett frøene i melken og varm opp til kokepunktet 


Ta kjelen av plata og tilsett smøret. La blandingen avkjøles. 


Pisk eggedosis av sukker, eggeplommer og egg.  



Pass på at den får piske lenge, slik at alt sukkeret blir oppløst, og at den blir fyldig. 
Dette tar en stund. 


Vend inn mel, bakepulver og melkeblandingen vekselsvis med slikkepott. 
Rør forsiktig, slik at lufta beholdes i eggedosisen. 


Ha røre i papirformer som er satt i en muffinsform. 
Ha de ca halvfulle. 


Stekes midt i ovnen til de er gyldne. 

Nå skal vi lage toppingen.
 Pisk mascarpone og melis godt sammen. 
Pisk krem av fløten i en annen bolle. 



Vend inn marcarponekremen i fløtekremen til du får en gjevn glatt krem. 


Dynk muffinsene med kaffeblandingen. jeg Bruker en teskje og dynker ganske godt, før jeg sprøyter på kremen med en sprøytepose og tip. I dag har jeg brukt tip nr 12.

Drysser på med kakeo til slutt, før de er klare til å serveres. :)




Lykke til.

Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. Hei May-Helen!

    Så koselig at du fant frem til bloggen min! Takk for sist, det var et flott kurs! Fikk da handlet inn litt utstyr også, så er det bare å ta de i bruk. Bare synd man må tenke på linjene ;))

    Så fin blogg du har, her må jeg vel følge med hva slags godiser du frister med :) Cupcakesene ser nydelige og høres nydelig ut nam nam :)

    Ha en flott torsdag, snart er det helg igjen!

    Klem fra Desiree

    SvarSlett
  2. Hei Desiree.

    Så koselig med besøk på bloggen min, og så flott å høre at du hadde det bra på kurs. :) Jeg storkoste meg. slike kurshelger går så alt for fort synes jeg. :)

    Gøy at du vil følge meg videre på bloggen.
    Riktig god helg til deg også.


    Klem May-Helen

    SvarSlett