mandag 27. juni 2011

Cupcakes med lakris.




Tenkte egentlig at jeg skulle rekke å legge inn dette før kl 24, men nå blir det et mandagsinnlegg i stedet. Jaja, sånn er det noen ganger, at tilfeldighetene vil det sånn.
Endelig har sommeren kommet, og håper den varer lenge.


Har jobbet litt med oppskrift med lakris de siste dagene. Fikk litt av ideen fra et blad som heter journal Chocolate, og når man får ideen en plass, er det bare å prøve seg med sine egne metoder. ;)

Her er iallefall oppskriften.

120 gram smør
300 gram sukker
1 ts vaniljeekstrakt
3 små egg
2 dl melk
330 gram hvetemel
150 gram Nutella, eller annet sjokoladepålegg
1 ts natron

175 grader midt i ovnen 15-20 min.

Lakrisfyll:

100 gram smør
50 gram hvitt sukker
150 gram brunt sukker
1 boks søt kondensert melk
1 dl sirup
1 ts vaniljeekstrakt
lakrispulver og lakrissirup etter smak

Krem:

50 gram smør
1 ts vaniljeessens
100 gram kavli naturell
100 gram av lakrisfyllet
3 ss finmalt lakrispulver.
300 gram melis. (til frostingen er så fast at den kan sprøytes på)


Rør smør og sukker hvitt


Tilsett eggene, ett av gangen. rør godt mellom hver gang,. 

Tilsett nutella 

mel, vaniljeekstrakt, natron  


 Vekselsvis med melken. Bland godt. 


 Ha det i muffinsformer. ca halvfulle former.  Stek de i ovnen og sett de til side. 


Lakrisfyll:

Ha smør og sukker i en kjele. varm opp og la sukkeret smelte. Viktig at sukkeret er helt oppløst.



Tilsett lakrispulver, eller/og lakrissirup etter smak,
 samt kondernsert melk, sirup og vaniljeekstrakten. 

 Jeg tilsatte ganske mye, for jeg elsker Lakris. :)
 Fordi massen nå er ganske brun, tilsatte jeg litt sort konditorfarge, slik at den ble helt svart.
  Jeg kokte massen ganske lenge, nesten som man koker karamell. ca et kvarter på middels varme. 

La massen avkjøles litt. 


Skjær ut en bit av cupcaken. 


Tøm litt lakrisfyll midt i, og sett til side.



Nå skal du lage frostingen.


 Ha smør, melis, kremost, vaniljeekstrakt og pulver i mikseren.
 Visp det kraftig i et par minutter.


Tilsett lakrisfyll.
 Det er viktig at dette er helt avkjølt for at ikke frostingen skal smelte. 



Visp det godt inn, til du får en glatt og fin krem.


Ha kremen i en sprøytepose, og sprøyte fine topper









Så er det bare å nyte. :)

Lykke til.

Klem May-Helen

11 kommentarer:

  1. Til tross for at jeg ikke er noe glad i lakris, så så jo disse skikkelig fristende ut! :)
    Og lekre var de også! Så jeg skriver opp oppskriften jeg, hvis det er greit?

    Og takk for kommentaren i bloggen min! Er nysgjerrig på hvordan du kom over den, for jeg har ikke lagt den ut noe særlig mange steder, hehe!! :)

    SvarSlett
  2. Hei Tone. :)
    Skriv ned oppskriften du. Bare hyggelig det.
    Er litt usikker på hvordan jeg kom over bloggen din egentlig. Jeg klikke vel inn på den fra en annen side. Lurer på om det kan være at du har linket til villa perlesukker, og at den kom opp i den forbindelse. fristende var iallefall rundstykkene dine. :)

    Klem May-Helen

    SvarSlett
  3. mmmm, her var det mye godis!
    Takk for hyggelig hilsen hos meg.
    Ellen :)

    SvarSlett
  4. Så hyggelig med besøk Ellen.
    Bra det frister. :)

    Klem May-Helen

    SvarSlett
  5. Hmmm, har ikke linket til noe der, så det får forbli ett mysterium! :) Uansett så var det hyggelig med besøk!! :D
    Klem!

    SvarSlett
  6. woooow, disse ser jo fantastiske ut! Takk!

    SvarSlett
  7. Hei!! :-) jeg lurte på hvor du får kjøpt lakrissirup?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg kjøpte det på sjokoladebutikken i Trondheim, men jeg mener å ha sett det på meny også.

      Slett
  8. Hvor mange muffins er oppskrifta ment for?

    SvarSlett
    Svar
    1. 12 stk blir det av denne oppskrifta. :)

      Slett