søndag 29. september 2013

Grove rundstykker





Var hjemme hos søteste Marte på klesparty tidligere i denne uka, og der fikk vi servert himmelsk gode rundstykker. Ingenting slår halvgrove rundstykker med multesyltetøy, eller med hvitost og hjemmelaget bringebærgele.
( Jeg var så heldig å få gele fra min tante, og den smaker utrolig godt )
 Jeg ba Marte pent om oppskrifta på rundstykkene, og da den havna i innboksen min på Facebook, tenkte jeg at jeg måtte dele denne herligheten på bloggen. Jeg spurte om lov til å dele og heldigvis fikk jeg klarsignal. Deigen er veldig god å jobbe med, og disse er flotte å lage opp, hive i frysern og ta opp til matpakken, til gjester, til suppe, eller som frokost/lunch.

Dette trenger du for å lage disse gode rundstykkene.

700 gram hvetemel
300 gram grov sammalt hvete
2 ss sukker
2 ts salt
7 dl melk
100 gram smør (eller margarin)
50 gram gjær.


Stekes midt i ovnen 12. min. 225 grader.

Dette gjør du. :)


Bland det tørre i miksebollen. Hold tilbake en kopp av hvetemelet. 


Smelt smøret i en kjele, og tilsett melken. 
Varm opp til den er fingervarm. 


Tilsett gjæren,og bland til den er oppløst. 


Tilsett melkeblandingen i melet. 


Sett på mikseren, og bland godt. La den gå i fem minutter. 
Deigen skal akkurat slippe bollen. 
Hvis den er bløt, tilsetter du melet du holdt tilbake, til deigen slipper bollen. 
Dekk til bollen med plastikk og la den heve i 45 min. 


Ha deigen ut på benken, del den i to, 


Som igjen deles i to, slik at du får 4 emner. 
Del hvert emne i 6 biter. Da får du 24 rundstykker
Trill de ut. Jeg liker å lage de litt avlange. 


La de etterheve i ca 30 min. 
Pensle de med et sammenvispet egg
Stek i ovnen i ca 12 min. 225 grader. 
LA de avkjøle på rist, og nyyt. :) 



Lykke til!
Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar