fredag 4. oktober 2013

Napoleonskake






Snart er det helg, og jeg har ferie fra i dag. Ser veldig fram til ferien, og gleder meg til noen dager på hytta sammen gutten. Far i huset har ikke fri, så han må være igjen i byen. Vi drar ikke før ut i neste uke, da jeg har et kurs hos Traktøren på Byhaven å gjennomføre først. Det er koselig med slike kurskvelder, og sikkert ledige plasser om noen vil være med. Bare ta kontakt med de flotte damene i butikken. :)



Nå som det både er helg og ferie, må vi feire med en kake. Valget falt på Napoleonskake, eller Telegramkake som jeg også har sett at noen kaller den. Jeg synes kaken er kjempegod, kanskje en av mine favoritter dette også. Jeg skjønner nå at jeg deler mange favoritter her, men det er vel kjekt å variere litt, og kjekt for meg selv med en plass å oppbevare oppskrifter jeg bruker mye selv også.

Dette trenger du:

1 porsjon vaniljekrem ( som du finner oppskrift på Her )
4 plater butterdeig. (JA jeg kjøpte ferdig)
4 dl kremfløte
6 plater gelatin
0.5 dl kokende vann
3 ss melis
2 ss rom (kan utelates)

Til glasur:
1 eggehvite og ca 2 dl melis.

Kakestrø.

12-16 min midt i ovnen på 200 grader.



Ta ut butterdeigplatene fra fryseren, og legg de oppå hverandre to og to på melet bakebord.
La de ligge i 15 min. 


Kjevle ut to til du får en tynn firkant, legg på bakepapirkledd plate, og kjevle så de to andre. 


Stikk i platene med en gaffel, slik at den ikke blåser seg opp alt for mye i ovnen. 


Stek midt i ovnen til de er gylden. 
Jeg steker en plate ad gangen. 
La de bli kalde. 
Om du synes de blir veldig ujevne, kan du gjerne kutte de med en kniv, slik at de blir rette i kanten og like store. 
Legg gelatinen til bløt i kaldt vann


Ha vaniljekremen i bakebollen og pisk den opp.
Sett til side. 


Ha kremfløten i en bakebolle sammen melis, og pisk til krem. 
Vend kremen forsiktig inn i vaniljekremen. 
Tilsett rom.
Press ut vannet ut av gelatinplatene, ha de i det kokende vannet,
Avkjøl noe og vend inn i kremen. 


Legg den ene bunnen på fat, 
Legg kremen oppå. 
Den trenger ikke være så veldig høy. En plass mellom 3 og 4 cm er nok. 


Legg den andre bunnen med undersiden opp, oppå kremen. 


Pisk eggehviter og melis til en løs krem. 
Ha dette på kaka. 


Dekorer med kakestrø, og server. 

Min kake ble med på barselbesøk, og ble tatt godt imot. :) 

Lykke til!
Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. Hvor mye vaniljekrem er det ca? Kjempefin oppskrift men tenkte kjøpe ferdig vaniljekrem og da lurer jeg på hvor mye jeg må ha :)

    SvarSlett
  2. Hvor store er de butterdeigsplatene? Hvor får man kjøpt?

    SvarSlett