søndag 10. november 2013

Nøttebunn med bringebærmousse.



I dag er det farsdag, og det krever kake her i huset.  Valget i dag falt på nøttebunn med bringebærmousse. Den ble ikke pyntet noe særlig, men det trenger den ikke synes jeg. Man kan godt servere denne litt røff. Med det rosa utseende, trenger den å se litt tøff ut til far. ;)

Det er i disse dager 3 år siden min pappa
døde brått og uventet fra oss, og jeg kjenner jeg savner han ekstra på slike merkedager.  Så i dag fant jeg fram deler fra et servise etter han. Det var ikke komplett lengre, men jeg tok med meg de deler jeg fant da vi ryddet bort etter pappa. Bondemønsteret er et tidløst servise, og jeg mener at de delene pappa hadde var fra da mamma og pappa giftet seg i 1975.

Tilbake til kaka igjen. denne syrlige godbiten er lett å lage og smaker litt syrlig på grunn av bringebærene. Jeg synes det balanseres godt mellom det søte i bunnen og den syrligheten moussen har.
Hvis du vil ha den litt søtere, kan du drysse på litt melis til pynt

Dette trenger du:

Nøttebunn.

5 eggehviter
200 gram sukker
1 ts vaniljesukker
250 gram hasselnøtter

Mousse.

500 gram bringebær (gjerne frossen)
200 gram sukker
5 plater gelatin
6 dl fløte


175 grader, midt i ovnen i 35 min.



Pisk eggehvitene stive og tilsett sukker litt etter litt, til du har en tykk marengs.
Rør inn vaniljesukker


Hakk opp nøtter. Jeg bruker blenderen på maskinen min. 
Bland nøttene i marengsen 


Ha røra i ei  bakepapirkledd kakeform. 26 cm.
Stek på 175 grader, midt i ovnen i 35 min. 
Avkjøl. 



Legg gelatinplatene i kaldt vann. 
Ha bringebærene i en kjele, og varm opp til kokepunktet. 
Rør godt, så bærene går istykker


OM du ikke vil ha frøene i, må du ha bringebærene gjennom en sikt nå. 
Jeg synes det er like godt med disse inni. 

Tilsett sukker og varm opp på nytt
Klem ut vannet av gelatinen og tilsett den varme bringebæra. 
Bland godt til gelatinen er oppløst, og avkjøl til fingervarmt.

Pisk fløten til krem og vend inn de avkjølte bringebærene. 


Løsne kakebunnen fra forma og legg den på fatet du skal bruke.
Sett på kakeringen igjen og hell i moussen. 
Avkjøl til den har stivnet 


Nå er den klar til servering. 

Lykke til. 

Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. Hei May-Helene!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett
  2. Kan bare si at det ble en fabalaktig kake som jeg kan anbefale på det aller varmeste. Lett å lage er den og, og mye friskere enn for eksempel ostekake som var min favoritt til nå. Og veldig passende som sommerkake. Serverte den i et hageselskap med mange eldre beboere, og mannfolkene skrøt av kjæresten min, men ble rystet da jeg sa jeg hadde laget den selv. Tror egentlig ikke de trodde på meg.

    Gjorde forøvrig en modifikasjon: Jeg hadde lest feil på oppskriften og bare tatt med meg én pakke fløte fra butikken, så det ble litt tynt med mousse. Det løste jeg med at etter at moussen stivnet, fordelte jeg et lag med frosne bringebær fra pose, og over det et lag med bringebærgele fra pakke, delvis avkjølt og med bare 4 dl vann istedet for 5, bare for å gjøre den litt fastere. Alt dette mens kaken fremdeles var i form, naturligvis.

    Dødsgod kake! Og nøttemarengsen var super. Minner om sjokolade på et merkelig vis. Jeg brukte også hasselnøtter og jeg tror det passer best.

    SvarSlett