søndag 19. desember 2010

Toves konfekt



I dag kommer innlegget senere enn de andre dagene. Har vært på jobb i dag, og nå skal jeg prøve og få lagt inn noen ord før håndballkampen. Finale i EM-Norge-Sverige. Gleder meg.

Oppskriften til konfekten jeg har lagd i dag, har jeg fått av en venninne
.Derfor fikk den navn etter henne.
Disse er kjempepopulære her i huset. Både den barnevennlige versjonen og den med alkohol forsvinner fort fra fatet.

Du trenger:

200 gram sjokolade. (Jeg bruker 100 gram lys og 100 gram mørk, fordi jeg synes det blir så sterkt med bare                            
                                 mørk sjokolade.)
1 dl kremfløte
30 gram margarin
1 dl melis
1 ss creme fraiche,
3 ss. cognac eller likør, eller smaksoljer til den barnevennlige versjonen.

Smelt sjokoladen i vannbad.

 Kok opp fløte og smør

 Bland sjokoladen og fløteblandingen sammen i mikserbollen. 

 Tilsett melis og creme fraiche, bland godt.  Jeg bruker vispen til maskina. 
 Nå skal du tilsette litt smak. For å lage den barnevennlige konfekten har jeg tilsatt litt banan smak. 
Men man kan jo også velge andre smaker.
Til de voksne, så har du i cognac eller likør. :) 
 Nå skal røren være blank og fin. Klar til å has i konfektformer. 


 Jeg pleier å ha røren i slike engangsposer, det gjør det lettere å ha røren i formene. 
Jeg trer posen over et høyt glass før jeg har i røra, så blir det ikke så mye kliss. 

 Så er det bare å klippe hull, og man kan fylle formene.

Sett de kaldt til servering. 


Jeg har pyntet de med spiselige glitterstjerner, det gir de et ekstra løft. :)
Da er det bare å nyte!

Nå er det straks kamp. HEIA NORGE!!

Klem May-Helen

4 kommentarer:

  1. Heia på deia!
    Råååsøte konfekter...Hvor har du fått tak i formene? Finner de ikke på Cacas :-/

    SvarSlett
  2. Hei Elisabeth.
    De er veldig gode også, ikke bare søte. :)

    Har kjøpt formene på Cacas ja.
    Du finner de her: http://cacas.no/Produkt/41-100

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg liker bloggen din veldig godt, og nå har jeg tenkt å prøve meg på et par av oppskriftene dine. Jeg ser at du i andre oppskrifter bruker smør, men at du i denne bruker margarin. Jeg bare lurer på om du bevisst skiller mellom disse to, og eventuelt hvorfor? Og hvilken margarin bruker du da? Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg er litt ny i gamet og må spørre:)
    God jul:)

    SvarSlett
  4. Hei Elisabethan.

    Godt nytt år.

    Håper du har hatt en fin jul. Koselig at du liker bloggen min. Beklager sent svar.

    Jeg brukte smør i denne jeg, selv om det står margarin i oppskrifta.

    Som oftest bruker jeg smør, om det er et bevisst valg tror jeg ikke. Men innbiller meg at smaken blir bedre med smør jeg. ( Bortsett fra i smørkrem. ;) )

    Håper dette var et ok svar.

    Klem May-Helen

    SvarSlett