mandag 20. desember 2010

Sara Bernard


Nedtelling til jul for fullt her i dag. Har fridag etter helg nå, og har fått gjort unna litt til jul. Er glad jeg har fri i morgen også, slik at jeg kanskje blir ferdig med det som skal gjøres.

Nå etterpå skal vi ut å kjøpe juletre. Hele familien ut med kjelke og på tur ned til den lokale butikken. Der pleier vi å kjøpe tre av en hyggelig mann.
I dag har jeg lagd Sara Bernard kaker.  Jeg har gjort om litt på den originale oppskriften,og er veldig fornøyd med disse.

Du trenger:
150 gr mandler
100 gram valnøtter
3 1/2 dl melis
3 eggehviter

Fyll:
200 gr smør
3 dl melis
1 ts vaniljesukker3 eggeplommer
1 plate revet sjokolade

Glasur:
2 plater sjokolade
2 ss delfiafett



Visp eggehvitene stive
Tilsett melis, og nøtter. ( Jeg hakker nøttene i foodprosessoren)

Vend det sammen med en slikkepott slik at det blir en jevn røre. 

Nå skal røren på stekebrettet, jeg sprøyter de på med en spørytepose og en stor tip. Jeg har brudt tip 2D.

Sprøyt små topper på en bakepaprikledd plate. De flyter litt utover, men det gjør ingenting. 


Stek de i ovnen i va 6-8 min. på 180 grader. La de hvile på bakepapiret på rist etterpå til de er helt avkjølt. 

Så kan du lage kremen.

 Riv sjokoladen på et rivjern. Vær nøye og unngå slike klumper man ser oppe i høyre hjørne på bildet. 

 Rør smør og melis hvitt, tilsett eggeplommer, vaniljesukker og sjokoladen.
Miks dette til en jevn krem.

 Ha kremen i en sprøytepose med en stor stjernetip. 
 Sprøyt på en topp på hver kake, og sett kjølig i ca en time. 
 Smelt sjokolade og delfiafett. 
 Dypp toppen av kjeksene i sjokoladen og sett de kaldt. 


Da er det klart for servering! Jeg pleier å oppbevare mine i fryseren. De tiner raskt, og beholder litt av den "seigheten" i kjeksene om de oppbevares i fryseren. 

Avslutter med et sitat av Roy L. Smith

Den som ikke har julen i sitt hjerte vil aldri finne den under et tre.

Lykke til!



Klem May-Helen









4 kommentarer:

  1. Kjempeflott blogg, nyddelige bilder. og så rosa min favorit farge...'ler'
    Lykke til du er kjempeflink

    klem fra Manuela

    SvarSlett
  2. Tusen takk Manuela. :) Koselig at du var innom meg en tur på bloggen min. :)

    Klem May-Helen

    SvarSlett
  3. Gler meg til fortsettinga :-) Superkjekt før meg som er nybegynnar i kakebaking å ha tilgang til gode sider eg kan få inspirasjon fra. Klem fra Silje fra kakekurset i Ålesund :-)

    SvarSlett
  4. Hei Silje.

    Så koselig at du var innom bloggen min. Gøy at du legger igjen kommentar også. :)

    Klem fra May-Helen

    SvarSlett