tirsdag 21. desember 2010

Gammeldagse Karameller



God morgen alle sammen. :)
Her i Trondheim er det -18 grader i dag. Brrr. Kaldt ja.
Jeg skal straks komme meg ut en tur og få handlet inn litt av maten vi skal ha til
jul.
Julekortene må også postes. De kom i posten i går. Veldig fornøyd med firmaet jeg kjøpte de fra. Sent i går kveld lagde jeg karameller, etter en god gammel oppskrift. Jeg hadde mye fløte stående i kjøleskapet, så jeg dobla opp oppskrifta mi.

For å lage disse trenger du:


3 dl kremfløte
2 dl sukker
1 dl sirup. 



Ha alt i en tykkbunnet og stor kjele.

 Rør det sammen, og sett på plata på fullt. 

 Kok opp. Nå kan du skru ned varmen litt. 

 La det koke til du får en tykk masse, med fin gyllen farve.

 For å se om den er ferdig kan du ha litt på en skje, og legge den i et glass kaldt vann. Slik massen er når den har kommet i vannet, slik vil den være når den er ferdig. Min masse kokte i 45 min.

 Ha massen på en bakepapirkledd plate og avkjøl. 
 Bruke en kraftig saks og klipp opp i passe biter
 Jeg synes de blir rustikk og fine om de pakkes inn i litt matpapir.Det er jo gammeldagse karameller ;)
Om man ønsker litt finere utseende, kan man pakke de inn i cellofan. Man må pakke de inn i noe, hvis ikke blir de en stor sammenklistret ball i boksen. 

 Så er det bare å servere. :)

 Eller pakke pent inn og gi bort i gave. 

Lykke til. 

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar