torsdag 20. januar 2011

Baguetter



Det har vært hektisk og mye å gjøre denne uka, så bloggen har ikke blitt prioritert.
Men i dag har jeg hatt fri fra jobb, så nå har jeg hatt en bakedag
, og laget noen hærlige godsaker jeg vil dele med dere framover.
I dag står det baguetter på menyen her på bloggen. Baguetter er fransk brød, og disse er gode med godt pålegg på, eller som tilbehør til suppe og lignende.

Baguetter:

7 dl fingervarmt vann (37 grader)
1/2 pakke gjær
1 ss salt. (jeg bruker maldonsalt her)
ca 1 kg hvetemel

Vann til pensling og mel til å strø på.

Stekes midt i ovnen på 220. Grader.


 Del gjærpakken i to, og ha denne i bollen sammen med vannet.
 La gjæren få løse seg opp litt.
(visste du at om du deler gjærpakke på skrå, er det enklere å beregne halv pakke?) 

 Før du tilsetter resten av ingrediensene. 


 La mikseren elte deigen i noen minutter, til du får en smidig deig. 
Det er nok mel i deigen når den slipper sidene i bakebollen. 

 Dekk med plast, og la deigen heve i en til to timer på et lunt sted. 

 Ha deigen ut på melet underlag. 


 Del opp i fem emner, og la de hvilke en halv time. 
Så er det bare å trille ut til avlange brød, snitte de,
 og pensle de med vann før du drysser litt mel på. 
La de heve til dobbel størrelse. 
Stek brødene midt i ovnen på 220 grader i 15 til 20 min til de er gyldne. 




Sånn ble mine baguetter. Gutten her i huset synes de var kjempegode, og hadde de både til kveldsmat, og skolemat dagen derpå.

Lykke til.

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar