lørdag 15. januar 2011

Vannbakkels med appelsinkrem.



I helga er jeg i Fauske og har kurs.
Det er en dame som driver Fru Dahl her oppe (og for en flott butikk. Blir skummelt når disse får nettbutikk ja. :) ), som ønsket å ha besøk av meg og det var en ivrig og meget lærevillig gjeng jeg har vært sammen med i dag.
Akkurat nå er jeg på hotellrommet og slapper av, og tenkte jeg skulle dele vannbakkelsen min med dere.


Vannbakkels:

2 dl vann
2 ts sukker
85 gram sukker
120 gram hvetemel
3 lett sammenpiskede egg.

Krem

Revat skall av en appelsin
2 dl pisket krem tilsatt 1 ts sukker.

Sett ovnen på 200 grader.  Sett inn ei lita brødform i bunnen av ovnen.


 Kok opp vann, sukker og smør


 Tilsett hvetemel og rør kraftig
Deigen skal se slik ut, før du har den i kjøkkenmaskinen. 



Tilsett eggene, litt etter litt, samtidig som maskinen rører. 


Rør til du får en glatt og fin røre. 



Ha røren i en sprøytepose med en stor rund tip. (tip nr 10 eller 12 ) 



Sprøyt ut små topper på et bakepapirkledd stekebrett.

Sett inn brettet midt i oven, slå 1 dl vann i brødforma og lukk døra fort. 
(Dampen gjør at vannbakkelsen lettere hever seg i ovnen.)
IKKE åpne døra før det har gått 10-15 min. og vannbakkelsen er gylden. 




Visp fløten med sukkeret, og tilsett appelsinskallet. 


Ha kremen i en sprøytepose med en rund tip (nr 5) Eller gjerne en lang tip. 
Trykk tipen inn i bollene helt nede ved bunnen og fyll bollene med krem. 


Smelt sjokolade, ha den i en engangspose og lag mønster på vannbakkelsen. 


Da er vannbakkelsen klar til å nytes. 

Klem   May-Helen

5 kommentarer:

  1. Nam! (som vanlig)

    Ååå! Savner deg og! Blir litt langsomt om dagene ja, og plutelig trenger denne aktivitøren tilrettelagt aktivitet...

    SELVFØLGELIG må du bli med meg til Håkontun! Trenger en som deg der:) Åh, det tror jeg er min største drøm i hele verden jeg... Synd jeg ikke fant meg en odelsgutt med gård på Byneset eller no'.

    Må finne ut hvilke dager du er på jobb, så jeg kakn komme å besøke dere:) Og du er selvølgelig velkommen til Melhus May-Helen:)

    klæm:)

    SvarSlett
  2. Hei hei!
    Så gøy at du ville bli med på min give-away;)
    Slik fant jeg din blogg, og herligheten så mange gode oppskrifter det var her;))

    Ha en fin søndagskveld!

    Klem Line

    SvarSlett
  3. Dette så kjempegodt ut, May-Helen! Tror virkelig vi skulle hadd en gomle Mayekakedag! :-D

    SvarSlett
  4. Tar gjerne en gomle Mayekakedag ja Grete. Det er bare å komme det. :)

    Klem May-Helen

    SvarSlett
  5. Heihei Line.

    Så gøy at du fant bloggen min. Hyggelig av deg å følge meg.

    Klem May-Helen

    SvarSlett