torsdag 6. januar 2011

Varm sjokolade med peppermynte



Godt nytt år!

Her ble det plutselig stille ei stund. Ble litt så som julekvelden på kjerringa jula i år. Den kom litt brått på, og fra nyttårshelga har sykdommen regjert her i huset, med både omgangssyke og influensa.

Men nå håper jeg at det vil bli litt jevne innlegg fra meg framover.

I dag kom jeg på at jeg kunne lage meg en god kopp varm sjokolade,
ettersom halsen er sår. Jeg hadde hengende peppermintstenger på treet, som er veldig gode i kakao, og jeg nekter å kaste ut jula før 13 januar på 20. dag jul, derfor blir det litt julestemning i innleggene framover også. Prøver å tviholde litt på jula ennå. :)


Varm sjokolade med peppermyntesmak:

5 dl Helmelk
100 gram god sjokolade, hakket i småbiter
4 ts sukker

1.3 dl kremfløte
4-6 peppermintestenger, eller polkagriser.

                                      
                                             Pisk fløten til krem, og sett den inn i kjøleskapet.


 Ha melken, og sjokoladen i en kasserolle, og varm sakte opp. 
Tilsett sukker og peppermintedrops og rør godt. Varm opp til kokepunktet. 

 Putt kremen i en sprøytepose, jeg brukte en stjernetip på posen i dag. 

                                    
                                           Bruk en sleiv og slå istykker peppermintedrops i en pose.



Ha kakaoen i en kopp, sprøyt krem på, og avslutt med peppermyntedropsen som pynt.
Nå er det bare å kose seg.

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar