tirsdag 23. august 2011

Lun Pestosalat.



Nå som høsten er her, er det greit å gjemme litt av sommeren også, bare på en litt annen måte.
Jeg forbinder salat med sommer og sol, men denne salaten som jeg fikk servert hos søte Turid en gang, er bare kjempegod nå utover høsten også.
Salaten er lun når den serveres, og er absolutt min favoritt blant salater.
Nå er jeg ikke sikker på om det var slik Turid gjorde det, men den er gjengitt fritt etter hukommelsen fra den gang, og slik som jeg nå serverer den. :)

( Jeg beklager dårlig bildekvalitet denne gangen. )

Du trenger

1 eske små tomater'
1 glass grønn pesto
1 pakke kjøttdeig
1 pakke pastaskruer
1 isbergsalat
2 hjertesalat
1 pakke ruccolasalat
1 rød løk
1 pose pinjekjerner



Del bladene på salatene bra hverandre, og vask de grundig.



Kok pasta etter anvisning på pakken, og stek kjøttdeigen.




Del opp alle grønnsakene i passe store biter og bland de lett i en stor bolle. 


 Rist pinjekjernene slik: varm panna og tilsett nesten 1 dl vann. 
 Når du har dette i varm panne freser det skikkelig.
 Ha i pinjekjernene og bland de med vannet til vannet er borte. 

 Tilsett en stor klatt smør, ca 50 gram i stekepannen og la pinjekjernene bli lett brune.
Pass på så de ikke blir brente.  
Ha de over på tørkepapir, slik at fettet blir liggende igjen på papiret.
 Ha pinjekjernene så i bollen sammen salaten. 


  Skjær opp rødløken i tynne skiver.

 ha den i stekepanna sammen litt smør til den blir blank.
 Dette går fort, og løken skal ikke bli brun.
  Ha løken i bollen sammen resten. 


Bland pestoen i den varme pastaen. 


Bland inn den varme kjøttdeigen sammen pastaskruene og pestoen. 
Ha dette i salatbollen og server med en gang!

Vel bekomme og lykke til!.


Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. dette så godt ut ja, d der må æ prøv ein gong, tante Bodil

    SvarSlett
  2. Hærli' me salat, tanta di !!!

    SvarSlett