søndag 18. september 2011

Banankake med sitronkrem.



Her flyr dagene avgårde uten at jeg rekker å gjøre de tingene jeg har tenkt. det har blitt en stund igjen siden sist blogginnlegg nå, og det må jeg bare beklage. Ser jeg har hatt mange innom her i mellomtiden. Tusen takk for at dere svipper innom bloggen.


I dag deler jeg oppskrift på en banankake med dere. Jeg synes denne kaken blir saftig og god. Med en frisk sitronkrem på toppen blir denne kaka fullkommen. :)

Du trenger:

100 gram smør
110 gram sukker
2 egg
1 ts vaniljeessens
3 modne bananer
1 ts natron
1 dl fløte
230 gram hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts kanel
0.5 ts ingefær
0.5 ts nellik

Smørkrem

125 gram smør
100 gram melis
1 ss sitronjuice
1 egg



180 grader midt i ovnen. i 35 min. ( brødformer) eller 1 time (rund kakeform)



 Ha smør og sukker i bakebollen,
 og miks dette i noen minutter til det er hvitt, og luftig. 


  Visp sammen eggene lett med en gaffel,
 og tilsett i smørblandingen mens mikseren blander det godt sammen.

Mos bananen og tilsett vaniljeessensen 



 Ha bananen i røra, og rør dette godt sammen. 
Tilsett mel, natron, bakepulver og krydder samt fløten. Bland dette raskt sammen.


Ha røra over i form.
Jeg har brukt papirformer ( får da to stk), men her kan du bruke både brødform, og rund kakeform 20-22 cm.




Stek de i ovnene til de er ferdige.  180 greader midt i ovnen i ca 35 min i brødform og ca 1 time i rund form.
Stikk en trepinne i midten på kaka. Er den tørr når du tar den opp, er kaka ferdig.

Slik lager du kremen:

Ha alle ingrediensene i bakebollen, og miks kraftig i et par minutter med mikseren, til du får en lys og luftig krem.
Vent med å bre på kremen til kaka er avkjølt.




.



Lykke til!

Klem May-Helen

1 kommentar:

  1. Hærli' me' banankake uansett, å så me'frisk krem på så blir dein jo helt namnamnam. æ ælske go'e kaka. Bodil

    SvarSlett