fredag 12. oktober 2012

Matpakkerundstykker med gulrot og rosmarin






Jeg elsker gjærbakst, ja du har sikkert lest at jeg har skrevet det før. Jeg elsker nybakt, varm, luftig gjærbakst. Sammen med en kopp kakao er det bare fantastisk. Disse matpakkerundstykkene er intet unntak.
De passer godt i sekken til poden som lunch, eller til deg selv, men de er like gode å spise om kvelden også, eller til suppe. ;) Med noe godt pålegg på, er kveldskosen berget for min del iallefall.

Dette trenger du til ca 20 boller:

50 gram fersk gjør
50 gram smør
5 dl melk
2 ss lys sirup
1 ss honning
1 ss salt
3.5 dl revet gulrot
1 ss. fersk hakket rosmarin
4 dl fin sammalt hvete
1 dl kruskakli
9-10 dl hvetemel
1 toppet ss. Ferskere bakst. (kan sløyfes)

Maldonsalt og egg til pensling og strø på toppen.

225 grader, midt i ovnen i ca 10-12 min.





Smelt smør i en kasserolle, tilsett melka og varm opp til den er fingervarm. 


Ha melka i bakebollen, sammen med gjæren som du smuldrer oppi. 
Tilsett gulrot, sirup, rosmarin og honning. 


Jeg er superheldig, og har tilgang på å få kjøpt ekte svensk lynghonning.
Anbefales veldig. Dette er den beste honningen jeg har smakt. :) 


Tilsett melet og kruskakli, sammen med ferskere bakst. 
Ha i hvetemelet til slutt. 
Du skal ha i akkurat nok mel til at deigen slipper bollen. 


( for de som ikke vet hvordan ferskere bakst ser ut. 
Det gir baksten en fersk følelse selv etter en del dager. ) 


La deigen heve 45 min. 

hell deigen på en meldekket flate. 
Del opp i 20 biter. 


Rull de til boller, klem de litt flate og sett på bakepapirkledd plate. 
pensle med egg og strø på litt maldonsalt. 
La heve på nytt i 40 min. 

Stek de midt i ovnen i 10-12 min. 




Smør på rundstykkene med godt pålegg og server. :) 



Lykke til. 

Klem May-Helen :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar