torsdag 11. oktober 2012

Likørkake med kaffekrem



I dag merker man at vinteren er like om hjørnet, og tror jeg snart vi får det første snøfallet her i barteby. Jeg merker meg at flere på facebook sier at det er blitt glatt enkelte steder. Nå er det ingen vei utenom, det er bare å legge om dekk på bilen.
Egentlig en fin oppgave for min bedre halvdel, så kan heller jeg lage en god kake han kan kose seg med til ettermiddagskaffen.
Dagens kake er stinn av likør. Jeg hadde en flaske med fløtelikør ( Baileys) som har stått lenge nå. Den er fin å bruke i denne kaka.

Du trenger:

150 gram smør
2 dl sukker
2 store egg
2 dl likør
4 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
3 ts bakepulver


180 grader midt i ovnen
40 min.

Til kremen trenger du:

200 gram smør
5 dl melis
3 ts vaniljeekstrakt
4 ts kaffepulver utrørt i 0.5 dl vann
1 ss likør.




Smelt smøret i en kassserolle. Trekk kasserollen fra plata og tilsett sukker. 
Rør sukker godt inn før du tilsetter eggene. 


Deretter tilsetter du likør
som blandes godt inn,


før mel, vaniljesukker og bakepulver tar plass i samme kasserolle. 
Rør med vispen til du får en glatt fin røre. 


Kle en 20 cm form med bakepapir og hell røren i forma. 
Stek i ovnen i ca 40 min. 
La kaka avkjøles i 10 min i forma, før du hvelver den ut, og legger den på rist. 

Krem: 



Ha alle ingrediensene til kremen i bakebollen. 
La kjøkkenmaskinen gå, til du har en luftig og fin krem. 

Del kaken i to, og ha halvparten av kremen inni kaka, 


Og smør resten oppå. 


Jeg pynta med en ekte rose i dag. 
Man kan godt pynte med ekte blomster, så lenge de ikke er giftige. :) 


Lykke til. :) 
Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar