lørdag 27. oktober 2012

Skummelt gode cookies med salt sjokolade.



Nå nærmer det seg fort både allehelgensdag og Halloween. Her feirer vi ikke dagen så mye, annet enn en tur på kirkegården med kranser og kjøpe inn litt godt i tilfelle det kommer noen små håpefulle og ringer på døra.
Jeg liker at det er kommet så masse muligheter innenfor kakepynt for tema Halloween.
Jeg fikk en tlf i forrige uke med spørsmål om jeg kunne tenke meg å lage litt kaker, cupcakes og pops til utstilling for Traktøren bakeutstyr på Byhaven. Jeg liker absolutt slike utfordringer, og takket med glede ja. Jeg fikk plukke fritt i butikken etter hvilke ideer jeg hadde. Jeg satte igang med stor iver, og før jeg forlot hjemmet var bilen fylt med det meste.






Det siste bildet er av selve utstillingen. Den er det en flink dame som har satt opp. Jeg synes utstillingen ble fin jeg. Moro og få være med å lage til. :)

Visste du at du kan gå på kurs hos Traktøren Bakeutstyr? Det arrangeres mange kurs nå framover, både konfekt, julekurs og andre gøyale kurs. Ta kontakt med de for informasjon. :)


Så til dagens bakst. 


Jeg lagde disse store kjeksene i dag. De er bløte og seige i midten, og litt sprø i kanten. Inni kjeksene er det salt melkesjokolade med kvikklunchbiter. Disse er skummelt gode, og kjempelett å lage.

Du trenger:

150 gram smør
2 dl brunt sukker
1 dl sukker
2 ts vaniljeekstrakt
1 egg
1 eggeplomme
4 dl hvetemel
1 ts natron
1 stor plate melkesjokolade med kvikklunch

165 grader i ca 10 min.  Midt i ovnen.



 

Smelt smøret, og bland dette med sukker og brunt sukker i bakebollen. 


Tilsett egg, eggeplomme og vanilje
bland dette godt sammen, 


før du tilsette mel blandet med natron. 


hakk opp sjokoladen, gjerne litt grovhakket. 
Det er bare godt med litt store biter med sjokolade i kjeksene. :) 
Bland i sjokoladen med en slikkepott. 


deigen smaker veldig godt, men fint om du sparer litt til steking også. ;) 


Ta opp litt deig med en skje, trill til litt store kuler og trykk de litt flate. 
Stek de i ovnen til de ser ut som de er bare nesten ferdige. La de få avkjøles på stekeplaten litt, før du flytter de over til rist. pass på at de ikke steker for lenge, fordi da får du harde kjeks. Disse skal være litt sige/bløte i midten. 


Nå er det bare å nyte. Jeg tok med mine utendørs i dag, og tok bilder. Her er det jo full vinter. 
Lykke til!



Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar