torsdag 8. desember 2011

Kokosmakroner


I dag har jeg lagd kokosmakroner. Jeg vet det finnes mange forskjellige oppskrifter. Noen der man pisker en marengs først som blir sprø, og disse seige makronene som nesten smaker Bounty.

Jeg synes disse er bedre enn de med marengs, men det er jo en smakssak. De er iallefall enkle å lage, og om du liker kokos, liker du nok dissse også.
Når de er stekt og avkjøl, kan du godt dyppe bunnen i  smeltet sjokolade. Jeg husker min farmor hadde kokosmakroner med mørk sjokolade i bunn, og gjett om de gikk ned på høykant. :)

Dette trenger du:

4 eggehviter
200 gram sukker
1 ts vaniljesukker
250 gram kokos.

170 grader, midt i ovnen.
ca 10 min.


Ha alle ingrediensene i en kasserolle.


varm de på plata til sukkeret er smeltet. 
pass på at du ikke har for høy varme på, slik at det brenner seg. 
Røren skal ikke ha fått noe farge her. 


Sett små topper på bakepapir med to teskjeer. 
Stek midt i ovnen på 170 grader i ca 10 min. 
Til de begynner å få litt farve på toppen. 
Avkjøl på plata, før du tar de av, og legger de i en tett boks. 

Så er det bare kosen igjen. :)

Lykke til!

Klem May-Helen. 


2 kommentarer:

  1. Mmmmm....så gode de så ut!
    Her er det ingenting med kokos som bakes før jul, gubben er ikke særlig glad i det. Og det er så masse annet på lista lell vettu...det er noen Monsen-gener du kanskje kjenner til med i bildet her ;)
    Takk for tjukklæmsoppskrift! Jeg har laget en mørlefsedeig for første gang i mitt liv i kveld....og for å få det til å bli en DEIG og ikke RØRE så måtte jeg ha i over en kilo mel ekstra ift oppskrifta...hmmm...spent på hvordan de blir ja. Kanskje jeg må hive hele greia og prøve oppskrifta di ;) Wish me luck!
    Nattaklem fra Barbro

    SvarSlett
  2. Da ble de endelig avkjølt,NYDELIG :-)

    SvarSlett