søndag 4. desember 2011

Serinakaker



Så tenner vi to lys i kveld.
Andre søndag i advent, og det går fort mot jul nå. Selvfølgelig rakk jeg ikke alt jeg hadde planlagt i går, så det får vi ta senere i uka.

I dag har jeg vært opptatt fra tidlig morgen, men nå er det klart for dagens oppskrift.
Jeg har startet på julebaksten jeg, og i dag har jeg lagd Serinakaker. Gode småkaker som smelter på tunga.
Dette er et fast bidrag til de 7 slag som skal være i boksen til jul.
jeg vet noen pleier å ha på mandler på disse, men det pleier jeg å sløyfe.

Dette trenger du til disse god munnfullene:

260 gram hvetemel
150 gram mykt smør
110 gram sukker
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 egg

+ 1 egg til pensling.
Perlesukker

200 grader midt i ovnen i ca 10 min.




Ha mel, sukker, vaniljesukker, smør og bakepulver i bakebollen.


sett på mikseren og bland til smøret er smuldret opp i små biter. 



Tilsett egget og bland dette godt inn


til du får en fin deig. 


Ha deigen på et melet underlag.
 Trill lange pølser og skjær i biter. 


Trill bitene til kuler som du legger på en bakepapirkledd plate. 
Trykk de ned med en gaffel. 
( Om gaffelen sitter fast, dypp den i mel)


Pensle med et sammenvispet egg og strø på perlesukker. 
Stek de midt i ovnen i 10 min. 
Avkjøl litt, før du legger de på rist til de er kalde. 


Server til kveldskosen, eller oppbevar de i en kakeboks til jul. ;)

Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. Hvor mange serinakaker ble det av den oppskriften? Og blir det forskjell i smaken hvis en bruker hornsalt istedet for bakepulver?
    ...Jeg har fått i oppdrag å bake serinakaker til syrran, mamma og tante skjønner du. (i bytte mot tre andre sorter), og nå har jeg prestasjonsangst så det holder! (to drevne husmødre, hvor den ene er kokk, og en søster som er kondittor... say no more...)

    klæm

    SvarSlett
  2. Hei Kristin.

    Nå har jeg regner på hvor mange det ble. ( Ikke lett å vite hvor mange som forsvant så fort de kom ut av ovnen. ;) ) Jeg har funnet ut at det ble 63 serinakaker av oppskriften. Jeg lager de ikke så kjempestore, fordi jeg synes det er best når det er små munnfuller til jul, og man kan smake på flere sorter. ;)
    Jeg vet ikke om det blir suksess å bruke hornsalt. Jeg har lært at hornsalt og natron brukes når man har noe syrnet i. SOm kulturmelk, eller rømme osv. Jeg har derfor ville brukt bakepulver. :)

    Lykke til!

    Klem May-Helen

    SvarSlett