tirsdag 9. oktober 2012

Sjokolade "mudcake"




Jeg er med i en gruppe på jobb, som lærer om demensomsorg. I dag hadde vi gruppemøte, og da passet det bra med en kake. :)
Valget falt på en sjokolade Mudkake. Kaken skal være litt bløt inni.
Jeg stekte den litt for lenge i dag, men den ble god allikevel. ;) Det kjekke med denne kaken er at du ikke trenger mikser, eller masse bakeutstyr. Her holder det med en kasserolle og en visp.

Dette trenger du:

3 dl vann
250 gram smør
200 gram mørk kokesjokolade
0.5 dl kakao
4 dl sukker
2 lett sammenpiskede egg
2 ts vaniljesukker
3 dl hvetemel
1 ts bakepulver

150 grader i ovnen i ca 1 time. nederste rille.



 ha vann, smør, kakao, vaniljesukker, sjokolade i en kasserolle.






Varm opp til alt er smeltet. 



Tilsett hvetemel og bakepulver og rør dette godt inn. 


tilsett de lett sammenpiskede eggene og blad de godt i røra. 





Ha røra i en bakepapirkledd form 26 cm. 
Stek langt nede i ovnen på 150 grader i ca en time. 


La kaken hvile 5 min. før du legger den over på fat. 
Dryss på melis. 


Jeg liker å servere frosne bringebær ved siden av. Nesten som en coulis. 
Jeg har en pakke frosne bringebær i en skål, tilsett litt melis. ( jeg liker det litt surt, så jeg bruker 1 god ss) 




Bland det godt sammen med en gaffel, og server med en gang. 


Lun kake med kalde bringebær er bare kjempegodt. :) 


Lykke til!

Klem May-Helen


1 kommentar:

  1. ååå! Jeg savner å være kollegaen din! Heldige 'medstudentene' dine:) klemsi

    SvarSlett