fredag 28. september 2012

Sitron Marengspai



I dag har jeg vært på bursdagsfeiring hos en venninne. Samtidig med bursdagen åpnet hun sin helt egen lille butikk. Hva passer vel ikke bedre enn en liten kake til en slik anledning? :)
Jeg har lenge gjemt en oppskrift på en sitron marengspai. Den er ganske syrlig, så det er et friskt alternativ til kakene som fort blir søte
. De som spiste den i kveld, sa den smakte godt, så da må jeg vel tro på de. :)

Dette trenger du:

Tid.... Kaken tar ei stund å lage. Les hele oppskriften før du setter igang.

Tertedeig:   300 gram hvetemel
                  200 gram kaldt smør i biter
                  100 gram melis
                   1 egg




Smuldre mel, med melis og smør i mikseren. 
Tilsett egget, bland godt sammen og sett deigen i kjøleskapet. 
La den helst stå i kjøleskapet natta over. 


Kjevle ut bunnen, og dekk en paiform. 
Jeg synes det er like enkelt om jeg deler opp bunnen i kuler og trykker de ut i forma. 
Prikk med gaffel, og sett i fryseren i 30 min. 
Legg et bakepapir oppi forma og fyll bakepapiret med erter, eller ris.
Stek på 180 grader i 10 min. Ta ut forma fra ovnen. ta bort bakepapiret og ertene. 
Stek videre i nye 10-12 min. 
Nå må du avkjøle bunnen. 


Sitronfyll: 

2 dl nypresset sitronsaft
200 gram sukker
2 mellomstore egg
6 eggeplommer
2-3 store ss maisennamel
170 gram kaldt smør i terninger. 






 Ha alt, bortsett fra smøret i en kasserolle. 
Rør HELE tiden, til det koker opp, og la det koke ca 30 sekunder. 
Ha sitronfyllet over i en bolle og visp inn smøret. 
LA smøret smelte inn i kremen. 



Hell kremen over bunnen i forma. 
Sett i kjøleskap til kremen har stivnet. ( Ca 1.5 - 2 timer) 


Marengs: 

 2 store eggehviter
85 gram sukker



Pisk eggehviter og sukker til du får en fluffy og fin marengs. 
Alle sukkerkornene må være borte. 
Ha marengsen i en sprøytepose. 
Jeg brukte en engangspose og klippet et stort hull foran. 


Ha marengsen over sitronkremen. 
Sett den noen sekunder i ovnen under grillfunksjonen. 
( Det går veldig fort. Pass på hele tiden. min sto noen sekunder for mye dessverre)
Eller du kan bruke en sånn brenner som man har til creme brulee

  

Da er kaken klar til å serveres



Lykke til.
Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar