onsdag 26. september 2012

Verdens beste, på min måte.




I dag har jeg lagd verdens beste, eller Kvæfjordkake som den også kalles. Jeg har gjort en liten vri på den, og den ble veldig godt mottatt da jeg serverte den til noen venner.




Du trenger til den første bunnen:

150 gram smør
150 gram sukker
6 eggeplommer
0.5 dl melk
1.5 ts bakepulver
1 ts vaniljeekstrakt.

Til den andre bunnen trenger du:

6 eggehviter
4 dl sukker
ca 50 gram hakkede mandler

Fyll:

1 boks vaniljekrem
1 liten boks kremfløte
1 ts vaniljesukker

160 grader med varmluft, i 25-30 min.



Start med å kle to like store former med bakepapir.
 Jeg bruker str 26 cm. 



Rør smør og sukker hvitt og luftig.



Tilsett en og en eggeplomme.
Rør godt mellom hver gang.


Nå kan du tilsette mel, melk, bakepulver og vaniljeekstrakt. 


Bland dette godt sammen. 


Fordel denne røra i de to formene. Bre utover med en slikkepott. 
Vask bakeutstyret godt. 


 Ha eggehvitene i bakebollen, og visp de opp til de er fluffy og stive. 


  Tilsett sukkeret og visp godt, til det ikke er mere sukkerkorn igjen. 
Røren skal være stiv. 


Fordel den hvite røra over den forrige og bre den utover  med en slikkepott. 


Strø over de hakkede mandlene.
Stek begge på varmluft i ovnen til de er ferdige. 
Avkjøl.


Legg den ene bunnen med mandelsiden ned på kakefatet. 
Pisk krem av kremfløten og vaniljesukkeret. 
Bre kremen over kaken. 
Bre vaniljekremen over kremen igjen. 


Legg den andre kaken over kremen med mandelsiden opp. 
Den sprekker litt, men det gjør ikke noe. 
Pynt gjerne med noen friske bær. 
Server. Nam. . . 

Lykke til!
 Klem May-Helen






2 kommentarer:

  1. Ooh nydelig! Jeg er så svak for kvæfjordkake! Takk for den lekre oppskriften!

    SvarSlett
  2. åååå den så virkelig god ut! Lurer på om den må prøves ut snart :)

    Ha en flott dag :)

    SvarSlett