mandag 21. oktober 2013

Store marengs




Jeg har sett trenden har vært her ei stund. Den med at det ligger store marengs på omtrent alle bakeriutsalgene. De frister godt der de ligger, med et lett dryss av kakao oppå. Både rosa, hvit og blå. Jeg lagde slike til ei julemesse jeg var på i fjor. De ble veldig populære, og før jeg visste ordet av det, var jeg utsolgt for alle jeg hadde med, så det ikke bare jeg som blir fristet av disse store søtsakene. De kan spises som de er, eller serveres med krem og friske bær,
eller hvorfor ikke til en fruktsalat?.. Disse er fine å gi bort i gave også. pent pakket inn i cellofan. :)

Det svirrer en del oppskrifter der ute, og her får du en til. ;)

Dette trenger du:

6 eggehviter
300 gram sukker
1 ts presset sitronsaft
en klype salt.

140-120 grader i ovnen på varmluft.
ca 40 minuttet.

Jeg steker de på varmluft, for da får jeg flere brett inni ovnen, og jeg synes det er lett å få et bra resultat. Har du ikke varmluft i ovnen din, går det fint av å bruke vanlig stekeovn også, men da må du steke et brett ad gangen.



HA eggehvitene i bakebollen. 
( Her er det viktig at bollen er helt ren, og at det ikke er en dråpe eggeplomme i. Da vil den ikke stivne)
Tilsett salt og visp til du får en luftig skummasse. 


Tilsett sitron og bland godt. 
Nå skal du tilsette sukkeret litt etter litt. 
La maskinen gå samtidig som du tømmer i sukkeret. 
nå skal du la maskinen vispe dette sammen i omtrent 10 min. 
Til du har en luftig, blank og fin masse. 


Bruk en spiseskje og legg store klatter av marengs på en bakepapirkledd plate. 

Stek de i ovnen i ca 40 min. 
slå av varmen og åpne ovnsdøra på gløtt, og la avkjøle i ovnen. 


Dryss på kakao før du serverer de til en kopp kaffe. 
Du må gjenre lage de noen dager før du skal bruke de, men da må de oppbevares i en kakeboks til du skal bruke de. 

Lykke til

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar