lørdag 19. oktober 2013

Eplekake med kanel



Her ute har den første snøen lagt seg, og det er vel et tegn på at vinter er på vei. Snøen varsler at jula nærmer seg, og det er min favoritthøytid, så det er jo litt lyspunkt i snøfallet. :)
Jeg velger å holde på høsten litt til i dette innlegget, fordi jeg har lagd eplekake. Eplekake er for meg skikkelig høst.
Den jeg nå deler, er en der vi blander eplebitene inni kremen, og bruker du de sure norske eplene som finnes i butikken nå, får du et frisk syrlig bitt blant det søte i kaken.

Dette trenger du:

3 dl nøytral olje
4 dl sukker
3 egg
7 dl hvetemel
2 toppede ts kanel
1 ts natron
1 ts salt
4 epler
2 dl melk
2 ts vaniljeekstrakt

180 grader i ca 40-50 min langt nede i ovnen.




Ha olje, sukker, vanilje og egg i bakebollen. 
Rør dette sammen til det blir sitrongult


Bland det tørre og tilsett vekselvis med melken


Del opp eplene i terninger og tilsett i røra.


Ha røra i en bakepapirkledd form.
Jeg har brukt 26 cm. 


Strø på kanel på toppen, og stek kaka. 
La den hvile litt, før du tar den ut av forma. 


Om du vil, kan du gjerne pynte med et lite melisdryss oppå.
Server med is, eller pisket krem. 

Lykke til

Klem May-Helen


2 kommentarer:

  1. Takk for kjempefin blogg :) Du tør å ha egne meninger og det liker jeg.

    SvarSlett