tirsdag 1. oktober 2013

Karamellsaus med Baileys.




1. Oktober i dag, og ikke lenge igjen til vi begynner med juleforberedelser. Jeg liker å starte planlegging av julegaver og div i god tid, fordi jeg synes det er så gøy å gi bort hjemmelagde gaver til jul, og da trenger man tiden. I dag har jeg tenkt å presentere en oppskrift på karamellsaus med Baileys i.
 Sausen egner seg godt på is, i milkshake, frappuchino, eller til å ringle over kaker, sammen med krem og hvorfor ikke ringle litt over litt halvsure epler nå som det er sesong nå for de norske gode herlighetene. Sausen her egner seg godt til å gi bort i julegave, kanskje sammen med andre godsaker på glass, som lemoncurd/sitronkrem (kommer oppskrift snart) ,eller syltetøy. Denne holder seg godt noen uker i kjøleskap.


Dette trenger du:

3 dl kremfløte
2 dl brunsukker
0.5 dl farin
100 gram smør
0.75 dl Baileys




Ha fløte, sukker og smør en en kjele.
kok opp, og la det koke på middels varme i ca 10 min.




Ta kjelen av plata, tilsett Baileys og rør godt. 
Nå dufter det godt på kjøkkenet. 
Ha karamellen på rene glass. Avkjøl, sett på lokk på glasset og i kjøleskapet. 
Av denne oppskriften, fyller jeg opp to slike babymatglass og får litt til overs. 
Liker du å gi bort hjemmelagde gaver?


 Da er det bare å kose seg. :) 

Lykke til!

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar