fredag 7. januar 2011

Lukket valnøtt med snøkrystaller.



Jeg sitter oppe ennå, vet at det ikke er noe vits i å legge seg ennå. 

I jula lagde jeg en lukket valnøtt med snøkrystaller i marsipan. 
Jeg tok bilder
steg for steg på den. Jeg velger og la dette være bidraget mitt nå mot helga. 

Dessverre lagde jeg ikke steg for steg bilder av sukkerbrød, men jeg kan skrive oppskriften allikevel.

4 egg
2 dl sukker
1,5 dl potetmel
1 dl hv. mel
1 toppet ts bakepulver.

Visp egg og sukker til eggedosis. ( Eggedosisen er ferdig når den er tykk og fluffy. Min bestemor lærte meg at jeg skulle løfte vispen, og skrive Ole i røra, om jeg kunne se hele navnet var den ferdig. )

Sikt i resten. Ha i smurt form. Denne passer til form på 26 cm.

Stek på 200 grader nederst i ovenen i ca 20 min. (sjekk med en stekepinne om den er ferdig. dette gjør du ved å stikke en trepinne inn i kaka, om pinnen er tørr når du trekker den ut, er kaka ferdig. 

La hvile til den er helt kald. 

Inni kaka trenger du:

Bringebærsyltetøy
2 bokser kremfløte
2 ss melis
1 ts vaniljesukker 
Hakkede valnøtter. 

Slik monterer du sammen kaka. :

 Pisk kremen, melisen og vaniljesukkeret til krem. 
Ta av litt av kremen i en bolle. (Dette skal du bruke utenpå kaka)
Tilsett valnøttene.
 Del kaken i to, og smør på bringebærsyltetøy. 
 Ha kremen oppå syltetøyet, og legg den andre delen av bunnen oppå. 
 Smør den kremen du tok av,
 (som ikke inneholder nøtter)oppå kaka, og rundet på siden. 

 Nå skal du kjevle marsipanlokket.
Legg på hvetemel på benken 
 Kjevle til du har et lokk som er en god del større enn kaka. 

 Fordi du lager den større enn kaka, slipper du å få rynker på sidene, 
Marsipanen er formbar, så derfor skal du forme den rundt kaka. 
Skjær av det overflødige med en pizzaskjærer. 

 Nå skal du lage snøkrystallene. 
Bruk en utsikker som har denne formen og trykk ut. 
Til en stjerne trenger du 2 og en halv stk.
 Del noen av krystallene i to, og la de tørke. 


Bruk royal icing som lim.
 Sprøyt royal icing på en først, sett denne i midten på den stjerna du ikke delte. 

 Så gjør du det samme med to halve til. 
En på hver side av den første. 
La disse også tørke. 
 Jeg brukte baby blå pulver farge og pearl pulver farge som jeg blandet, og penslet på kaka.
 Dette skapte en fin effekt. 
Man kan med fordel bruke babyblå pearlspray til dette som er kommet på markedet nå,
 men jeg var tom, derfor valgte jeg denne metoden. 



På snøstjernene penslet jeg på Rainbow dust, 
dette gjør at de får en slik glitrende effekt som ordentlige snøkrystaller har. 

Så er det bare å sette pynten på kaka. :)




Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. Denne kaken så jo helt nydelig ut - og smakte garantert godt også. Du er flink, May-Helen!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Norunn.
    Så hyggelig at du likte den. :)

    Klem May-Helen

    SvarSlett