tirsdag 28. juni 2011

Hvitløk, fetaost og tomatbrød



I dag har jeg hatt fri etter arbeidshelg, så den har jeg prøvd å utnytte, men her i huset var det fryktelig varmt i natt, så vi sovna ikke før sent. Da er det deilig at man kan ta igjen litt søvn ut over morgen.

Fikk en spennende telefon fra Cacas i dag, så nå venter jeg på en hastepakke som skal være på døra her i morgen tidlig. Vil ikke si så mye mere nå, men jeg gleder meg over oppdraget.

Jeg fikk sånn inspirasjon til dagens oppskrift da jeg så masterclass på Food Tv her en dag. Disse er bare supre til picnik i det grønne, som lunch, eller bare som kos.

Du trenger:

50 gram fersk gjær
1 ss sukker
5 dl melk
150 gr smeltet smør
1 egg
ca 14 dl mel

Til toppingen

2 hele hvitløk oppdelt i båter
25 gram smør
30 ml vann
1 ts balsamicoeddik
4 ss sukker
litt fersk rosmarin
nykverna pepper

1 blokk fetaost
1 boks cherrytomater.


220 grader ca 15 min. Midt i ovnen. :)


Start med tomatene. Del disse i to, legg de på et ildfast fat, og sett de i ovnen. Sett ovnen på 100 grader, og la tomatene stå der i en time. 

Lag brøddeigen

Smuldre gjær i bakebollen, og tilsett sukkeret. (sukkeret får igang gjærprosessen)

 Smelt smøret, og tilsett melken.  
Om nødvendig må du varme opp denne blandingen slik at den får 37 grader. (er fingervarm)


Tilsett melkeblandingen i bollen hvor gjæren allerede ligger.  Tilsett egget. 

 Tilsett deretter mel, hold igjen noe av melet. 
Sett på mikseren og la den gå i 5 min.
  Deigen skal akkurat slippe bollen. Da er det nok mel. 
Som du ser på bildet, klistrer deigen seg til bunnen ennå, men om jeg tilsetter bare litt mere mel, ( en skje)

Så slipper deigen bollen helt. 
  Dekk til med plast, og la den heve til dobbel størrelse. Ca 45 min. 

 Kok opp litt vann i en kjele, trekk kjelen til side og tilsett hvitløken i båter.
 Skallet er ennå på. La båtene ligge i vannet i to minutter. 


Skyll hvitløksbåtene i fort i kaldt vann, ta av skallet.

 Smelt smøret i pannen, 



tilsett hvitløksbåtene og la de surre på svak varme i et par minutter.
 PASS på så de ikke blir brente. 


Tilsett vann og balsamicoeddik, mens dette freser i pannen 


 tilsetter du sukker og krydder. bruke gjerne fersk rosmarin.
 Jeg hadde ikke dette i dag, og brukte derfor tørket. 

 La dette surre i pannen i ca tre min til hvitløken er myk og karamellisert. 



Smuldre fetaosten, så er denne klar til bruk. 



Se så flott deigen har hevet seg. jeg elsker å jobbe med gjærdeig. 


  
Ha deigen ut på melet bakebord, og del den i to. 

 kjevle ut deigen i en rektangel.  Legg på Fetaost, tomat og hvitløk. ( Om man vil kan man her tilsette basilikum, rosmarin eller andre krydderurter)


Brett over ca 1/3 av deigen, og trykk denne litt fast, legg så over den andre tredelen. Skjær i skiver, 

 og legg de på stekebrettet. 
Jeg vrir stykkene i et åttetall. Dette gjør at de blir litt fastere, og holder mere på fyllet. 
  La de etterheve i ca 30 min.
 Pensle med et sammenpisket egg, og stek de gyldne midt i ovnen. 


Disse ble utrolig populære på jobben min da jeg serverte de til lunch her en dag. 

Velbekomme og lykke til. 


Klem May-Helen





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar