mandag 7. oktober 2013

Blåbærpai med vaniljekrem






Jeg var på Åge Aleksandersen på lørdag, en utrolig opplevelse med skikkelig god stemning. Derfor ble det bare en rolig dag i går, med blåbærpai til ettermiddagskaffen. Jeg har vært å heldig å få en god del blåbær av tante, som har ligget i fryseren ei lita stund nå. Det er så kjekt å få blåbær, fordi min helse ikke er all verden til å plukke selv. :) Om du ikke har selvplukket bær, fungerer det bra med bær fra frysedisken på butikken også. ;) Jeg har valgt å lage en mørdeigbunn med vaniljekrem under blåbærene, og denne kan spises som den er, eller til vaniljeis. 

Dette tenger du: 

Mørdeigbunn: 
250 gram hvetemel
200 gram mykt smør
100 gram melis
1 egg. 


 5 dl blåbær

180 grader midt i ovnen i 10 min, så 5 min og så 20 min. ;) 



Ha mel, melis og smør i en bolle.
Bland dette til smøret er smuldret inn. 


Tilsett egget og rør det raskt sammen. 
Sett i en bolle i kjøleskapet i 4 timer. 


Kjevle ut deigen til ca 3 mm og legg i en paiform. 
Ta vare på resten av deigen.
Dytt godt nede i kanten på innsiden av forma. 
Prikk med en gaffel og sett forma i fryseren ei halvtime


Legg bakepapir oppå deigen i forma, og legg bønner, 
erter eller noe annet med vekt oppå. 
Stek midt i ovnen i 10 min. 
Ta ut forma, fjern papir og bønner og stek videre i 5 min. 


Nå er den klar til å fylles. 


Fyll i med vaniljekrem. Jeg brukte en halv porsjon.
Spre det utover, slik at bunnen er dekt. 

 
 Fyll på med blåbær, de kan gjerne være fryst.

 
Om du vil, kan du kjevle ut striper som du legger på som gitter, 
eller bare rulle tynne pølser slik jeg har gjort. 

Stek paien i nye 20 min, til gitteret er gyldent. 


La den avkjøle og "sette" seg 5 min før du serverer. 


Lykke til!
Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar