søndag 27. oktober 2013

Devils food cake. ( Nigellas oppskrift)



Jeg liker matprogram. All type matprogram egentlig. Det trenger ikke bare handle om kaker. Jeg følger med på det meste, og jeg liker godt Nigella Lawson. Hun har en måte å lage mat på som frister meg til å prøve. Det ser så lett ut det hun gjør.  Nigella har en blogg, og der har hun en cookalong. Der legger Nigella ut ei oppskrift for måneden, og så kan alle prøve oppskriften hennes, sende inn bilde og vinne ei signert bok. :) Jeg har aldri prøvd det før,
men denne måneden ble jeg fristet av oppskriften hennes, og jeg tenker å prøve å sende henne mitt bidrag. :)  Kanskje dette er noe for deg også? Om du ikke sender inn, må du gjerne lage denne nydelige mørke sjokoladekaka, og servere til søndagskaffen. For denne er en vinner. ;)

Dette trenger du:

  • 50 gram Kakao
  • 100 gram brun sukker
  • 250 ml kokende vann
  • 125 gram mykt smør
  • 150 gram farin
  • 225 gram hvetemel
  • ½ ts bakepulver
  • ½ ts natron
  • ts vaniljeekstrakt
  • 2 store egg

Til kremen: 

  • 125 ml vann
  • 30 gram brunt sukker
  • 175 gram smør i terninger
  • 300 gram sjokolade mørk

18O GRADER I OVNEN 
 ca 45 min om du har alt i en form. 30 min om du deler opp i to. 



kok opp vann i en kjele og ha i kakao og brunt sukker. 
bland dette godt sammen


Ha mykt smør og farin i bakebollen, og visp dette sammen til det er hvitt og luftig


bland sammen det tørre i en bolle, og tilsett dette vekselvis med eggene.  


Tilsett kakaoblandingen og bland godt. 


Ha røra i en 20 cm form som er dekket med bakepapir
 ( Nigella fordeler den i to former, men jeg hadde bare en og deler heller opp etterpå. ) 
 Stek og avkjøl kaka. 


Krem: 


Ha smør, vann, og sukker i en kjele og varm til smøret er smeltet. 


Tilsett hakket sjokolade og bland til sjokoladen er oppløst. 
La blandingen stå på benken til den er blitt kald og tykk. 

Del kaka i to og legg i et lag med krem inni. 
Ha resten av kremen utenpå kaken og pynt med det du vil. Jeg har brukt bringebær, fordi det er så godt sammen med sjokolade. 

Nå er det bare å nyte kaka. :) 


Lykke til. 

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar