torsdag 17. oktober 2013

Sjokoladekake med kjekse (Prins William og Kates bryllupskake)





Nå er høstferien unnagjort og hverdagen tilbake. Vi har hatt noen flotte dager på hytta. Ikke det aller beste været, men vi har trivdes uansett jeg og sønnen i huset. På hytta har vi ikke strøm og innlagt vann, men vi har nå etterhvert fått opp et solcelleanlegg og et aggregat som fungerer. Jeg prøver derfor diverse oppskrifter som fungerer på hytta uten komfyr og kjøleskap. Er det lit kaldt ute, fungerer verandaen som kjøleskap hos oss. . Har du oppskrifter å dele med meg, tar jeg gjerne imot. Kaken jeg deler i dag, passer fint som hyttekake i så måte.
Den kan minne litt om den tradisjonelle delfiakaka, men denne er det ikke delfiafett inni. Etter hva jeg har hørt og lest, er visst ei slik kake favorittkaka ti Prins William i England. Han synes slik kake er så god, at han valgte to kaker da han giftet seg med sin Kate, slik at han fikk favorittkaka si. Nå vet ikke jeg om min kake er identisk med hans oppskrift, men jeg vet denne oppskrifta jeg har er opprinnelig fra England.

Dette trenger du:

120 gram smør
1 boks søt kondensert melk
250 gram sjokolade. Bruk gjerne en blanding av litt mørk og lys. Hvis du er veldig glad i mørk kake, bruker du bare mørk sjokolade.
1 ts vaniljeessens
450 gram kjekse Jeg bruker en blanding av Mariekjeks og digestive. (opprinnelig bruker de vel rich tea bisquit)



Kle en brødform med dobbelt lag plastfolie
PAss på at du dytter den helt inntil i hjørnene.


Ha kjeksene i en brødpose og knus de med hendene. 
Det skal ikke være finknust, men litt grove biter. 


Ha melk, smør, sjokolade og vanilje i en kjele


Varm opp forsiktig til alt er smeltet. 
Det skal ikke koke. 


Tilsett kjeksene og bland de godt. 


Ha røra i forma


Dekk til med plasten og la hvile i minst 4 timer. 
Gjerne i kjøleskap. 



Ta kaka ut av forma, skjær i skiver og server. 

Lykke til 

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar