tirsdag 19. juli 2011

Bakte Doughnuts... Eller på godt norsk Smultringer. :)



Nå er det full nedtelling til sommerferien her. Bare noe få dager igjen på jobb, så er det 4 herlige uker med fri.
Litt bakejobbing den første uke, men det er bare kos.


I dag har jeg lagd Doughnuts, eller smultinger på norsk.  Disse er stekt i ovnen, så de er vel en del sunnere enn hva de frityrstekte er, og så smaker det så utrolig godt.  Smaken på disse må ikke forveksles med de vi baker til jul i smultgryta.

Det er en ting som er viktig når du lager de, og det er å passe på så de ikke blir for mye stekt.
 Da er det egentlig bedre at de er en smule understekte. Når man tar disse ut av ovnen, har de nesten ikke fått farge, og det er helt riktig, de skal være sånn. :)

Du trenger:

50 gram fersk gjær
1 dl sukker
45 gram smør
2.5 dl melk
1 pakke vaniljesaus til koking
2 egg
11 dl hvetemel.

190 grader midt i ovnen i 7-8 min.

 Smuldre gjæren, og tilsett sukkeret. 


 Varm opp melka til den er fingervarm ca 37 grader.


Tilsett halvparten av melka i gjærblandingen og rør rundt noen ganger.
 La gjæren få hvilke i 5 min. 



Del smøret i biter, og tilsett i resten av melka. 
La smøret smelte. 



Tilsett melk, smør og egg i gjærblandingen. 


bland vaniljesauspulveret i melet



Tilsett melblandingen i bollen med resten,
 og la mikseren blande dette sammen i 3-4 min. 


Til du får en glatt og fin deig. 

 La deigen heve til dobbel størrelse. Ca en time. 


Ha deigen ut på melet bakebord, og kjevle til ca 2 cm tykk leiv. 
Deigen kan virke litt løs, men pass på så du ikke bruker for mye mel. Da vil deigen krympe sammen når du kjevler. 


 Stikk ut smultringer. Om du ikke har utstikker,
 kan to glass, eller andre utstikkere i forskjellige størrelser
godt brukes. Jeg brukte et isbeger, og en metallutstikker. 


Pass bare på at den rundingen i midten ikke blir for liten, ettersom denne skal heves. 
La etterheve i 30 min, og stek i ovnen
. Pass på at de ikke steker lengre enn 8 min. de ser ustekte ut,
 men de er ferdige. 



Smelt litt smør i en skål, og ha sukker og kanel i en annen skål.
Dypp bakverket i smøret, og så i sukkerblandingen og server, NAM!

Disse smaker himmelsk. 


Du kan også lage melisglasur på. Jeg lagde med bringebærsmak.
Bland litt vann og melis i en skål

Tilsett smak, jeg brukte bringebærolje, og det var denne som ga farven til melisglasuren. Du trenger ikke bruke mange dråpene.


Dypp bakverket i, og pynt med perler. Server og kos deg!

Lykke til!

Klem May-Helen

5 kommentarer:

  1. Hei.
    Korr får du tak i smaksoljan?

    SvarSlett
  2. Hei Solfrid. :)

    Jeg kjøper mine smaker på Cacas, eller hos Traktøren. De finnes også på ebay om du liker å handle derfra.

    SvarSlett
  3. Hei :) Ser at denne oppskriften er litt gammel, men de så så himla gode ut at jeg må prøve å lage de :)
    Hvordan oppbevarer du dem? Er de fine å fryse?

    SvarSlett
  4. Hei. Her blir de ikke så gamle at jeg rekker å fryse de, men regner med det ikke er noe problem nei.

    SvarSlett
  5. Hei, hvor mange smultringer kan jeg regne med å få?

    SvarSlett