tirsdag 5. juli 2011

Brioche- franske brød



Jeg har vært så heldig og få oppleve Paris. Ja det er noen år siden nå, men jeg mimrer tilbake og husker det som en fin tur.
Vi var på klassetur sammen, da jeg en gang gikk på kjole og draktsøm på Ørland. Nå finnes det vel ikke en slik utdannelse der på vakre fosen, og kanskje ikke i resten av landet heller?
Disse franske småbrødene Brioche er nydelige, servert med smør og ferskt multesyltetøy.

Brioche

300 gram hvetemel
25 gram fersk gjær
1 ss sukker
50 ml H Melk
3 små sammenpiskede egg
75 gram mykt smør

1 egg til pensling.

Ha det tørre i bakebollen

Varm opp melken til fingervarmt, og bland inn gjæren
 ( visste du at om du deler gjæren på skrå, får du to like store deler, og da ca 25 gram? )


Pisk sammen eggene med en klype salt.


Ha eggene og melken i melblandingen og elt dette godt sammen i tre min.


Tilsett smøret og elt videre i to min.


Sett deigen på heving i 45 min.


Trill ut til boller på størrelse med en plomme og sett i Briocheformer
 ( sandkakeformer fungerer også. )


Lag en liter fordypning i bollen, og trill en liten kule som du setter oppå.



La etterheve i ca 30 min. Pensle med et sammenvispet egg.


Stek briochene på 200 grader i ovnen i 12-14 min.
Hvelv de ut av formen og la de avkjøle på rist.

Server med smør og godt syltetøy. 

Heldige meg har fått en eske med multe fra Ingunn og Frank, og dette har jeg spart på helt til nå. Gjett om jeg skal kose meg da. Multe er noe av det beste jeg vet.


Lykke til!

Klem May-Helen

2 kommentarer:

  1. May-Helen! Jeg så ikke at du hadde svart før nå! Vil du komme en tur i mårra? Vi skal bort i 16-tiden, men er ledig før det. Søstra mi, (som er over gjennomsnittlig interessert i baking og 'kondittorering') kommer også. Vi tenkte å finne noen fine oppskrifter på cupcakes og cakepops. Bli med på det da:)

    SvarSlett
  2. Hei Kristin.

    Beklager, men nå var jeg sen til å se at du hadde svart. Æsj, vi får ta den en annen dag. Til uka som kommer jobber jeg masse, så da passer det dårlig. Skulle gjerne vært med i dag da.

    Klem

    SvarSlett