søndag 3. juli 2011

Pai med ost og skinke.



Denne helgen har vært så koselig. Hadde en veldig spontan tur på Fosen på besøk hos en kusine på fredag, og ble over der til i går.
Det var en fin kveld med flere av mine søskenbarn der. Det er så gøy med slike spontane turer.

I kveld lagde jeg pai til kveldsmat. Gutten vår har fått smaken på pai etter at jeg hadde med dette på skoleavslutningen. I følge han er dette verdens beste pai, så han har ønsket seg det helt siden den kvelden. Han er ikke så glad i masse grønnsaker eller annet i fyllet, og da er det greit å lage den helt enkel, så kan man supplere med en salat eller noe når man serverer.
Dessverre kom jeg på at jeg skulle tatt bilder for sent, så her er det ingen steg for steg.

Sett ovnen på 200 grader.

Bunnen (Trenger ikke forstekes)

4.5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1.5 dl melk
50 gram mykt smør

Ha ingrediensene i bakebollen, og rør den raskt sammen. ( Jeg bruker K-kroken på min maskin)
Legg klumpen med deig i formen og trykk den utover. Jeg brukte en vanlig springform som er formet som et hjerte. ca 26 cm i diameter.
Pass på at du trykker den oppover kanten et stykke også, ca 3 -4 cm høyt.
Prikk i bunnen med en gaffel, slik at det ikke dannes luftbobler under steking.

Lag fyllet:

1 boks picnikskinke
6 små egg ( det holder med 4 om du har store)
2 dl fløte
0,5 dl vann
200 gram revet ost. Bruk gjerne jarlsberg, eller annen ost med mye smak.
Litt salt og kvernet pepper.

Skjær skinken i små biter
visp eggene lett sammen og tilsett fløte og vann
tilsett ost og skinke
salt og pepper

Ha blandingen over bunnen.

Kvern over litt pepper , stek i ovnen i 40 min. 


La den avkjøles litt før du løsner forma.


Server med en god salat til.


Lykke til.

Klem May-Helen


PS: Jeg trenger en fin header, så hvis noen har lyst til å hjelpe meg blir jeg veldig glad. ;)

2 kommentarer:

  1. :) Pai er knallgodt! Og nå fikk jeg veldig lyst på sånn hjerteform! Da blir det jo ennå gøyere å servere og spise!

    Har du noen ide om hvordan headeren skal se ut da? Om du har fri en dag, er du velkommen hit på lunsj, så kan vi jo pønske ut noe?

    SvarSlett
  2. Ja klart alt blir gøyere med hjerter. ;)

    Jeg har ikke peiling egentlig. Men vil gjerne ha hjelp. Kanskje jeg kan ta noen bilder, og gjøre alvor av invitasjonen? Jeg har fri på slutten av denne uka.

    Klem May-Helen

    SvarSlett