mandag 5. desember 2011

Krumkaker



Dagens bakst er krumkaker. Dette er min favorittjulebakst nr 1. Hos meg blir det ikke jul uten et stort spann av disse sprø kremmerhusene. Jeg er så heldig at mamman min steker opp disse til meg i år, men i dag på jobb lagde jeg det sammen med noen av brukerne som er der.

Jeg mener denne oppskriften er den beste, Min mormor pleide alltid å lage disse, og ikke bare til jul, men ofte til selskap også. Disse smaker kjempegodt synes jeg.

Dette trenger du:

1 egg
1 kopp sukker
1 kopp hvetemel
1 kopp potetmel
1 ts vaniljesukker
1 kopp melk

100 gram smelta smør.




Pisk eggedosis av egg og sukker. 
 Bland i det tørre i en egen bolle.


Smelt smør i en kasserolle og trekk den fra plata. 
Tilsett melka i smøret. 


Tilsett det tørre i eggedosisen. 
Bland godt. 


la mikseren gå, og hell forsiktig smørblandingen i røra. 


La røra vente en halvtime i kjøleskapet før du begynner å steke.


Legg en skje røre i et varmt krumkakejern. 


stek de gylden 


og rull de fort over på en krumkakepinne.



La de bli kalde på en rist, før du legger de i en tett boks. 

Lykke til

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar