fredag 9. desember 2011

Sjakkruter



Sjakkruter, silkekjeks, silkekaker, Black and white... Dette er også en type bakst som har flere navn.
Disse har en fast plass blant julebaksten hos oss hvert år. Jeg lager disse ganske små, slik at man ikke blir mett av en kjekse.
Det blir litt over tre brett av en slik deig, men jeg deler med mamma. I år har jeg også planer om å dele litt med en som trenger litt hjelp akkurat nå. Det gir en god følelse å kunne hjelpe, selv med noe så lite som en kakeboks med julebakst. For det spiller jo ingen rolle om man lager dobbel porsjon eller enkel når man først holder på. :)

Her er det du trenger til sjakkrutene.

200 gram smør
150 gram sukker
200 gram hvetemel
100 gram potetmel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ss kakao

175 grader. Midt i ovnen i 8-9 min.



Ha mykt smør og sukker i bakebollen, sett på mikseren


Mål opp og bland mel, potetmel, vaniljesukker og bakepulver. 


Når sukkeret og smøret har blitt hvitt og luftig, 


Tilsetter du melblandingen og blander dette godt sammen. 


Ta av ca halvparten av deigen. 


Tilsett kakao i den andre halvparten og bland dette godt inn. 


til den får en jevn og fin farge. 


Trill deigen i 4 like lage pølser. 
Mine er ca 1.5 cm i diameter. 
legg en hvit og en mørk inntil hverandre oppå et bakepapir.


Legg de andre to motsatt. Altså den mørke på den hvite, og motsatt. 


Rull sammen papiret og form kanter på hver side, 
slik at det blir en rektangel. 
Legg så denne pølsa i kjøleskapet, og la den ligge ca en time. 


Rull de ut av papiret og skjær skiver.
Da skal skivene bli omtrent som dette. :)


Legg de på bakepapirkledd bakeplate og stek de i ovnen. 


Avkjøl og legg de i en kakeboks. :)

Lykke til

Klem May-Helen



4 kommentarer:

  1. dette e jul'brø' ja, go'e e dæm å,fra tante pose

    SvarSlett
  2. Dette er en super oppskrift :) Resultatet ble helt perfekt, men jeg stekte den på 150 grader i ca. 15 min.

    Anne Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Grethe. :) Så flott at du likte oppskriften.

      Slett
    2. Jeg har aldri kommet lenger enn til deigen...for den er så god at jeg spiser den opp før jeg får stekt en eneste kjeks:))

      Slett