lørdag 10. desember 2011

Vannbakkels med pepperkakekaramell



Vannbakels er ingen stor utfordring å lage. Det du må passe på er å ikke åpne ovnsdøra før den er ferdig.
Ofte når jeg er på besøk hos min kusine, serverer hun vannbakkels med karamell oppå. For å gjøre de litt mere juleaktige, har jeg lagd karamell med pepperkakesmak.
Disse holder seg lenge i fryseren, og er et fint alternativ til resten av de 7 slag til jul. Jeg synes det er gøy å servere noe som ikke er typisk julebakst også, og disse forbinder nok ikke mange med jul. :)

Dette trenger du:

5 dl vann
250 gram smør
250 gram hvetemel
7 egg.

200 grader midt i ovnen i 25 min.

Karamell:

5 dl fløte
500 gram sirup
1 ts nellik
0,5 ts malt ingefær
0.5 ts kanel.



Ha smør og vann i en kasserolle og kok til smøret er smeltet. 


Ha mel i bakebollen


tilsett det kokende vannet/smøret i melet og rør det godt sammen. 


Tilsett egg litt etter litt. Rør godt mellom hver gang. 


til du får en glatt og jevn deig. 


Ha deigen i en sprøytepose, og sprøyt ut  rader med deig. 
Stek de i ovnen til de er ferdige. 
Avkjøl. 



Ha sirup, fløte og krydder i en kasserolle. 
Kok dette til du får en passe tykk karamell. 
La det boble godt i kasserollen. 
dette tar da ca 40 min. 


La karamellen hvile et par minutter,


Før du heller den over vannbakkelsen.


Det skal bare være et tynt lag, så ikke hell på for mye.. 
Avkjøl og del opp i passe biter. 


Server med en kopp kaffe. Disse er søte!

Lykke til

Klem  May-Helen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar