mandag 24. oktober 2011

Eple Smuldrepai med karamell.



Det går litt trått med nye innlegg for tiden. Jeg har ei skulder som ikke fungerer helt som den skal.
Når kroppen ikke henger med, hjelper det ikke at viljen er der. ;)
Jeg går spennende tider i møte nå, og det vil jeg fortelle mere om siden, når alt er spikret og klart.


I min iver etter å bruke eplene nå når de er på sitt beste, har jeg i dag  lagd smuldrepai.

Denne paien går raskt å lage, og man trenger ikke mange ingredienser for å få den til.
Servert varm med is til, er denne en favoritt her i huset.

Dette trenger du:

1 dl vann
220 gram sukker
1 ss sirup
30 gram smør

8 epler

150 gram hvetemel
150 gram usaltet smør
150 gram Demererasukker

180 grader midt i ovnen i 20 min.





Ha vann og sukker i en kjele. Kok opp, og la den koke ca 4 min. 


Trekk kjelen av platen og tilsett smør og sirup. 
La koke på nytt i 10 min. 


Skrell eplene og del i båter/biter. 


Tilsett eplene i sukkermassen, og la de koke til de er lett møre. 



Forbered smuldrelokket. Legg mel, demererasukker og smør i en bolle. 
Smuldre dette sammen med fingrene, til du får en kornete blanding som er jevnt fordelt. 


Ha eplene i ei ildfast form, 


Strø melblandingen oppå og stek i ovnen. 


server varm med is. 


Velbekomme og lykke til.

Klem May-Helen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar