torsdag 13. oktober 2011

Hjemmelagde Marshmallows




Her i familien er Marsmallows populær dessert etter et grillmåltid, og fast medlem med på skogstur.
Disse hjemmelagde godbitene er ikke helt like, og absolutt bedre etter min smak
 Jeg har tilsatt ferske bringebær i dag, og dette gjør at holdbarhetsdatoen ikke er så alt for lang, men det veier opp for smaken synes jeg. :)

Dette blir en stor porsjon, og du kan sikkert med fordel halvere den om du skal ha friske bær inni. :)

Dette trenger du:

500 gram sukker
60 gram glukose
2 dl vann
3 eggehviter
10 gelatinplater
2 ts vaniljeessens

170 gram friske bringebær

Melis og Maizennamel blandet i like deler.


Ha sukker, glukose og vann i en kasserolle og sett til koking. 


ta gelatinplatene ut av papiret og legg gelatinplatene i vann. 
Ikke bruk mere vann enn at du dekker platene. Vannet skal være med i røra etterpå.
 ( papiret er der bare for å illustrere hvordan gleatinpakken ser ut. )


Visp eggehvitene stive.


Olje en kakeform på ca 26 cm og strø med melis/maisennamel. 
Husk også oppover kanten. 


Finn fram bringebærene, 


Bland disse også med melis/maisenna. 
Jeg strør over godt med melisblandingen og legger de i en sikt etterpå, og rister av alt overflødig. 



kok sukkerblandingen til den har kommet opp til 127 grader. 
Dette tar en stund. ca 20 min på min komfyr. 


Trekk kasserollen til side, og tilsett gelatinplatene og vannet. 
( om du har mye vann, så tilsetter du maks 2 dl)
Blandingen vil boble opp en del, så vært forsiktig. :)


Start mikseren, og tilsett sukkerblandingen i en tynn stråle, mens mikseren er i gang, 


  Når du har tilsatt all sukkerblandingen, tilsetter du vaniljeessensen, 
og visper videre i ca ti minutter, til blandingen er tykk og luftig. 



Ha halvparten av røra i kakeforma, 
strø bringebærene oppå, og ha over resten av røra etterpå. 


Strø over med melisblandingen. 
La den hvilke i to timer i romtemperatur.. 
Sikt godt med melisblanding på kjøkkenbenken,



Snu forma, og la marshmallowsen komme ut av forma. 
Skjør i passe store biter. 
sikt over melisblanding over alle kantene på marshmallowsen. 


Da er de klare for servering. Gjerne sammen smelta sjokolade. 

Du kan godt lage disse uten bær i. Da holder de seg lengre. 

La de ligge i en boks på kjøkkenbenken. Uten lokk over. Slik at de tørker litt. 

Velbekomme og lykke til!

Klem May-Helen

6 kommentarer:

  1. Så supert :) tenkte på at jeg skulle hatt en slik oppskrift senest i dag tidlig da jeg pyntet muffins for en venninne:)Så finner jeg den her.Genialt.
    Hyggelig at du ble min følger.
    Ha en super dag !

    SvarSlett
  2. mmm! hørtes og ser himmelsk godt ut! hvor lenge holder slike

    SvarSlett
  3. Bente: Litt av et sammentreff at det lå ut oppskrift i dag her da. :) Ha en super dag du også. :)

    SvarSlett
  4. Kristin: Om du har i bringebær, er holdbarheten kun noen dager, fordi bringebærene blir dårlig etterhvert.
    Uten ferske bær i, er holdbarheten leenge. Oppbevar de i en boks uten lokk i romtemeratur.

    SvarSlett
  5. NinaBakke:
    Ja jeg synes også det er stilig, og veldig godt. ;)

    SvarSlett