fredag 14. oktober 2011

Kake med kaffe og Pekanøtter




I dag har jeg en skikkelig høstfølelse, og jeg finner ut at jeg egentlig liker høsten jeg, så lenge det ikke hagler og er orkan. :)
Siste dagen av guttens høstferie også, så vi må vel ut å finne på noe etterpå.

Til kaffen i dag anbefaler jeg denne kaken med kaffe og pekannøtter.  Denne gir meg følelse av England, og det er sikkert fordi den ligner i smaken på en kake vi kjøpte da vi var der i April.
Om du synes det er vanskelig å få tak i Pekannøtter, kan man fint bytte ut disse med valnøtter.


Dette trenger du:

200 gram smør
200 gram sukker
4 egg
200 gram hvetemel
2 ts bakepulver
100 gram mandler
1 ts vaniljeekstrakt.
1 dl melk
2 ts pulverkaffe.
100 gram pekannøtter.

170 grader i ca 40 min. Midt i ovnen.

Krem:

100 gram smør
400 gram melis
1 ts vaniljeekstrakt
0,5 dl melk
3 ts pulverkaffe.





Ha smør, sukker, egg, mel, og bakepulver i bakebollen, 
og miks dette i ca 3 min. 


              Kjør mandler i en multihakker, og tilsett disse i røra. 
( mandlene kan også kvernes, om man ikke har multihakker)


Rør pulverkaffen ut i den kalde melken. 


Hakk pekannøttene og tilsett disse sammen kaffen. 


Dekk en 20 cm form med bakepapir, og ha røra i. 
Stek den i ovnen til den er gjennomstekt. 
Avkjøl litt og ta den ut av forma for videre avkjøling. 


I mellomtiden kan du lage glasur. 


Bland ut kaffepulveret i melka.
Ha alle ingrediensen i bakebollen. 


Rør til du får en glatt og fin krem. 
Bre kremen på kaka. 


 Pynt etter eget ønske og server. :)

Lykke til!

Klem May-Helen

1 kommentar:

  1. Sikkert nydeliiiiii dein der ja, ska prøv å bak nå kaka når æ bli færdi me' roinnvasken, hilsen onkel Blå å tante Grønn

    SvarSlett