mandag 10. oktober 2011

Cognacbiter.



Disse små godbitene er også et godt gavetips til jul. Små kjekser med et lite hint av cognacsmak kan jo ikke feile?



Tidligere i høst var jeg på et arrangement i nærmiljøet som heter "Alt for daman". Det er et arrangement kun for damer, hvor bedrifter (som drives av damer) samler sammen til to hyggelige kvelder. På inngangsbilletten trekkes det premier fra bedriftene og jeg var så heldig å vinne gavekort fra Linneas Handleri.
En dag jeg hadde litt god tid, var jeg innom for å besøke denne lille butikken, og da fant jeg så søte små kakebokser som ble med hjem i handleposen. Disse boksene har akkurat passe størrelse til småkjekser og andre godiser. Den som er avbildet med mine biter i dag, er den minste. Er den ikke søt?

Jeg sparte på gavekortet da, og det brukte jeg rett før helga. Hva jeg kjøpte skal jeg avsløre en annen dag. :)

Her er iallefall det du trenger til Cognacbitene. :)

8 dl hvetemel
1 ts vaniljeessens
4 dl sukker
280 gram smør
1 egg
2-3 ss cognac.

175 grader, midt i ovnen i ca 10 min.



 Ha mel, sukker, vaniljeessens, og smør i terninger i bakebollen



Smuldre smøret i melblandingen slik at blandingen blir "kornete"


Tilsett egget og cognacen. 


Bland sammen til en fin deig. 


Trill i fingertykke pølser og skjør de i ganske små biter. ca 3 cm. 

Stek de midt i ovnen til de er lys gylden. La de avkjøle på rist. 

Dryss på melis og server. 



Lykke til!

Klem May-Helen

1 kommentar:

  1. D her bli nok nå nytt t julebaksten ja, hilsen tante grønn

    SvarSlett