fredag 25. november 2011

Suksessterte


Zuleikakake, Gulkake, Nøttekake, og Suksessterte. Kjært barn har mange navn sies det. Denne kaken er vel et sånt "barn". Det som iallefall er felles er at denne kaken smaker helt fortreffelig.  Deilig bløt mandelbunn med eggekrem oppå.

Dette er en av mine favoritter. Ettersom denne er kjekk å hive i fryseren, lager jeg gjerne opp slike når jeg har tid, og fryser ned, så kan jeg finne fram når det dukker opp gjester. Om man steker den i en firkantet form, egner den seg godt å fryse ned i porsjonsbiter også, og så kan du ta opp passe mengde biter og servere til julekaffen.  Ja jeg kjenner flere som har denne som fast julebakst, eller hvorfor ikke lage en å gi bort til jul?

For å lage denne kaken trenger du: 

4 eggehviter
200 gram sukker
250 gram mandler
1 ts vaniljesukker

4 eggeplommer
200 gram sukker
1 ts vaniljeekstrakt
2 dl fløte
250 gram smør

175 grader i 45 minutter . Midt i ovnen.


Ha eggehviter, vaniljesukker og sukker i bakebollen. 
Sett den på middels hastighet. 


I mellomtiden hakker du mandlene i en blender. 


Når eggehvitene har blitt til en blank og fluffy marengs


tilsetter du de opphakkede mandlene. 


Vend de inn med en slikkepott. 


Ha røra i en bakepapirkledd form, og stek til den er ferdig. 



Slik lager du kremen:


Ha fløte, sukker og vaniljesukker i en kasserolle. 
Varm opp til kokepunktet, og rør til sukkeret er løst opp. 
Avkjøl litt


Ha eggeplommene i en annen kasserolle og


Visp med en håndvisp, til det begynner å skumme. 


Nå kan du ha fløteblandingen over eggeplommene,
rør godt. 
Sett tilbake på plata, og varm forsiktig opp til kokepunktet. 
Avkjøl. 


Ha eggeblandingen sammen med romtemerert smør i bakeboller, 
og miks til du får en glatt og fin krem. 


Ha kremen på kaken, og pynt med hakkede mandler. 


Server. ;)

Lykke til!

Klem May-Helen

1 kommentar:

  1. Det er min favoritt kake, den oppskriften på prøves ;)

    SvarSlett